درحال بارگذاری...

کنترل و محدودسازی بیماری سفیدک پودری

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

کنترل و محدودسازی بیماری سفیدک پودری


کنترل و محدودسازی بیماری سفیدک پودری

درمان‌های خانگی و مواد ارگانیکی که اثر مثبت آنان در کنترل و محدودسازی بیماری سفیدک پودری اثبات شده است ...


درمان‌های خانگی و مواد ارگانیکی که اثر مثبت آنان در کنترل و محدودسازی بیماری سفیدک پودری اثبات شده است.

 

۱- شیر

۲- جوش شیرین

۳- سیر

۴- دارچین

۵- روغن‌های گیاهی

 

۱-شیر:

جدیدترین ماده است که اثرات آن بر روی برخی از عوامل قارچی ایجاد کننده بیماری سفیدک پودری (همانند قارچ‌هایی که بر روی گلهای رز یا برخی ارقام انگور سفیدک پودری ایجاد می‌کند) مطرح شده است. محققان استرالیایی دریافته‌اند که محلول شیر با غلظت ۱۰% می‌تواند به خوبی برخی از قار چکش‌هایی شیمی‌ای و همچنین گوگرد در کنترل این بیماری بر روی رز و برخی ارقام انگور عملکرد مؤثری داشته باشد البته احتمال ایجاد مقاومت عامل قارچ در برابر این روش و بی اثر شدن این ماده وجود دارد به هر حال برای بیشترین اثر بخشی مصرف این محلول هفته‌ای یک مرتبه به شکل اسپری و غبار پاشی بر روی برگسار گیاهان مبتلا توصیه می‌شود اما برای جلوگیری از مقاومت هر چند وقت یکبار باید از موادی دیگر جهت مبارزه با قارچ‌ها استفاده کرد.

 

۲-جوش شیرین :

بی کربنات سدیم یا جوش شیرین در واقع در کیک پزی کاربرد دارد اما می‌توان آن را بر علیه سفیدک پودری نیز بکار برد. به نظر می‌رسد که این ماده به گیاه کمک می‌کند تا موادی ترشح کنند که بر ضد عاملین بیماری سفیدک پودری است البته این ماده زمانی مؤثر است که با نوعی روغن باغبانی مخلوط و استفاده شود. اگر بخواهید این مخلوط را خودتان تهیه کنید باید نیم گرم بی گرم بی کربنات داخل یک لیتر آب مخلوط و این محلول را بر روی قارچ‌های سفیدک پودری اسپری کنید. اگر می‌خواهید با این محلول گیاهتان را درمان کنید بهتر است اول بر روی تعداد محدودی از برگسار امتحان کنید. اسپری این محلول باید هر هفته انجام شود. قبل از اسپری روی سطح خاک را با نایلون یا روزنامه بپوشانید (برای گلدان) وجود این ماده بخصوص در خاک‌هایی که از مقدار آبیاری کمتری برخوردارند می‌تواند موجب عدم جذب و کمبود عناصری چون کلسیم. منیزیم. آهن در گیاه شود.

 

۳- سیر:

برای تهیه محلول سیر برای مداوا باید دو عدد سیر تازه تهیه کرد به همراه حدود یک لیتر آب و چند قطره صابون مایع در مخلوط کن بریزید تا له شود از صافی عبور داده تا مایعی یکدست بدهد بعد این ماده را با آب رقیق کرده و به شیوه اسپری روی برگسار گیاه مبتلا استفاده کنید این محلول حاوی ۲۵-۵۰ قسمت در میلیون ماده مؤثره الیسین است که منجر به کاهش جوانه زنی هاگ‌های عامل سفیدک پودری می‌شود.

 

۴-دارچین:

دارچین ۵۰ تا ۷۰ درصد بر روی بیماری سفیدک پودری مؤثر است هر چند وقت یکبار از آن استفاده کنید تا علاوه بر تأثیری که در جلوگیری از پیشرفت بیماری دارد در برنامه مبارزه ارگانیک علیه بیماری سفیدک پودری نیز تنوعی ایجاد شود.

اگر برای مدت طولانی فقط از یک ماده استفاده کنیم احتمال ایجاد مقاومت عامل قارچی بیماری سفیدک در برابر ماده مصرف شده وجود دارد بنابراین بهتر است که هر چند وقت یک‌بار از ماده‌ای متفاوت استفاده شود.

برای اماده‌سازی محلول دارچین ابتدا باید آب را به جوش آورد حدود ۳۰ گرم چوب دارچین را در سه چهارم لیتر آب ریخته اجازه دهید که این مایع در دمای اتاق خنک شود سپس به میزان یک چهارم لیتر الکل طبی به محلول اضافه کنید. محلول را صاف کنید و با افشانه روی گیاه اسپری کنید.

 


علیرضا رحیمی، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


کنترل و محدودسازی بیماری سفیدک پودری سفیدک پودری علیرضا رحیمی

این مطالب را هم بخوانید!

موسی در گهواره یا رهوئو

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

کنترل سرما، کنترل گرما، تنظیم...

کنترل سرما، کنترل گرما، تنظیم اسیدیته

ادامه مطلب »

کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی...

کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی یکی از چالش‌های اساسی در کشاورزی است که تأثیر مستقیمی بر عملکرد و عایدی محصولات دارد. در این مقاله، به بررسی رویکردهای بیولوژیکی و ارگانیک برای کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی پرداخته و مزایا و چالش‌های این روش‌ها را برجسته می‌کنیم.

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116